Sonntag, 1. August 2010

SELUMBAR CINTA : PUISI-PUISI RAZLINA REICHARDT oleh:Djazlam Zainal.




Selumbar dalam kamus bahasa Melayu memberi erti serpihan kayu yang halus umpama duri nibung atau buluh yang tertusuk ke dalam tubuh dan hanya menampakkan matanya sahaja. Biar pun kecil tetapi amat berbisa dan ditakuti orang. Saya memperbandingkan erti selumbar dengan puisi-puisi kecil Razlina Reichardt yang ternyata kecil dan reletif pendek tetapi mempunyai kesan dan makna yang amat dalam dan menyentuh perasaan. Bila digandingkan dengan cinta akan menjadi lebih intim, seperti keadaannya dengan pisau bila ada darah di matanya akan lebih menyilau erti dan gunanya.

Razlina, anak kelahiran Aceh yang bermastautin di Thier, Jerman bersama keluarganya. Bagi seorang wanita timur yang terasuh dengan budaya lelehur bangsanya, Razlina sentiasa tersentuh dengan persekitaran yang agak berbeda. Namun, sebolehnya, Razlina akan mengekalkan identiti timurnya sebagai pegangan dan anutan hidupnya. Lantas, melalui puisi-puisi yang dilahirkan, ia adalah batini Razlina yang asal, biar pun sekarang bertinjak di bumi Eropa.

Kesan pertama saya dapati daripada puisi " Mimpi. " Dalam puisinya, Razlina menulis,

Melayang-layang di atas awan
menderu sukma merayu
jurang pemisah fatamorgana

Bagi seorang pemastautin, kenang-kenangan amat berharga. Hujan emas di negeri orang, hujan
batu di negeri sendiri, lebih baik di negeri sendiri. Barangkali inilah imbauan ' mimpi ' yang sering membelenggu jiwa penyair. " Melayang-layang di atas awan/ menderu sukma merayu " Melayang-layang memberi gambaran bahawa ingatannya sering mengimbau jauh ke daerah kelahiran ( awan ) yang jauh tetapi terasa dekatnya di hati dan perasaan. Menderu sukma merayu, jelas menggambarkan kegundahan jiwanya yang menyeru-nyeru nostalgia itu. Tetapi ia telah dinoktahklan dengan, " jurang pemisah fatamorgana " suatu hambatan yang tidak mungkin dielakkan.

Penyair adalah manusia pemotret melalui kata-kata. Puisi yang dihidangkan oleh penyair bisa menyadarkan manusia tentang aspek-aspek kehidupan yang mungkin tidak dirasai oleh insan lain. Selain memperluaskan sermpadan kehidupan, puisi juga memperkayakan pengalaman emosi dan intelektual. Pengalaman puisi ini kental, intens dan peka, kerana penyair biasanya lebih intens peribadinya dan lebih peka kepada persekitaran.

Dalam sajak " Rindu " penyair menulis,

Dalam diam menyapa malam
bersujud pada sang pencipta alam
lambang kemuliaan di sisi-Nya

Dapat ditebak bahawa penyair kerinduan pada segala yang ditinggalkan dan terpisahkan. Maka pada malam ketika suasana begitu hening, penyair " bersujud pada sang pencipta alam. " Inilah sahaja perhambaan yang bisa diharap yang digambarkan dengan, " lambang kemuliaan di sisi-Nya. "
Dua puisi di atas ternyata mempunyai pertalian yang erat. " Mimpi " dan " Rindu " yang sering menyapa penyair di kala kesepian. Dan untungnya penyair tidak lari mencari pautan yang lain selain Dia yang didambakan.

Dalam " Tuk Yang Telah Pergi " penyair menulis,

Kekasih
kekasih
dukaku bagaikan serigala
menggaung di malam purnama
mencari bayang-bayang
bawa daku bersama

Jodol puisi ini agak santai kedengarannya. Jarang sekali penyair menjodolkan puisinya dengan santai-santaian begini. Kerana jodol dikira sebagai elenia pertama puisi yang menjurus ke dalam isi puisi itu sendiri. Namun ada kebaikannya juga kerana ia membayangkan apa yang mahu disampaikan oleh penulisnya. " Kekasih " diulang sebut dua kali. Ini bermakna datuk dan nenek juga telah pergi meninggalkannya. Bagi seorang perempuan, hubungan intim kepada datuk dan nenek memang sangat rapat. Ia seperti kehilangan kedua ibu bapa juga. " dukaku bagaikan serigala/ menggaung di malam purnama. " Begitu bombastiknya perasaan kehilangan dengan menyamakan dengan raja binatang ini iaitu serigala. Serigala dipilih kerana ia adalah binatang malam ( kisah serigala jadian yang menjadi garapan bila bulan mengambang ) Dan sekali lagi malam menjadi pilihan penyair untuk menyatakan kehibaannya. " Mencari bayang-bayang/ bawa daku bersama " adalah kenang-kenangan intimnya yang menjadikan jiwa sebak penyair ingin ikut serta pergi bersama.
Dalam sajak " MU " juga memberi tarikan jodol yang tersendiri. " MU " adalah ganti nama bagi kau yang berarti Allah. Dalam " MU " penyair menuliskan,

Hadirlah di sini di jantungku
menyatu mengalir dalam arus nadi
agar setiap detik kehidupan
adalah roh-Mu

Bagi penyair, ketergantungan kepada Allah amat jelas. Beliau tidak melarikan diri mencari pengharapan yang lain daripada Allah. Baginya Allah adalah tempatnya merujuk dan mengadu. Ayat ini menjelaskan, " hadirlah di sini di jantungku/ menyatu mengalir dalam arus nadi " Kenapa jantung dan tidak hati? Hati adalah pengucapan klise. Jantung lebih berdetak kerana ia berdegup. Ini kelebihan pemilihan jantung. Tanpa jantung, manusia didentik akan mati. Dan penyair berserah agar setiap gerak dan lakunya hanya untuk-Mu iaitu dituliskan dengan ruh-Mu.

Dua puisi terakhir iaitu " Menanti " dan " Izinkan " adalah puisi pengharapan. Kedua-duanya dicipta di Thier, Jerman tempat permastautinnya. Jarak ciptanya agak jauh iaitu pada tanggal 23 Juli 2009 dan 5 Februari 2010. Tetapi nadanya agak bersamaan iaitu kegundahan hati. Dalam " Menanti " penyair menulis,

Sapa rembulan
gulita malam damba cahaya
terang jiwa nan gundah gulana
bila bersua dengan penuntun cinta

Jelas sekali penyair menyatakan kerinduannya. Kehidupan di perantauan dibayangkan dengan gulita malam yang diharapkan akan diterangi dengan cahaya purnama. Dalam puisi " Izinkan " penyair menyatakan,

Dengan adanya dirimu aku mampu
merungkai kata-kata
izinkan aku menatap langit
menghitung selaksa bintang
menghitung bulan
memandikan purnama
di cakrawala tempat aku bertapa

Baris akhir, " di cekrawala tempat aku bertapa " memberi maksud dunia inilah kehidupannya. Juga makna lain ialah tempat ( Thier ) inilah tempat permastautinnya. Frasa menghitung bulan dan memandikan purnama, agak mengelirukan. Bulan dan purnama adalah makna yang sama tetapi barangkali penyair bermakna kelainan. Bulan mungkin dimaksudkan kalendar seperti bulan januari, februari dan sebagainya, dan bukan bulan di atas langit. Purnama juga membawa makna bulan yang di atas langit tetapi mungkin makna di sini ialah purnama ( bulan ) kelander. Hati-hati bila memilih dua perkataan yang mampu mengelirukan maknanya. Begitulah penyair.

Sudah tentu dalam waktu terdekat ini, penyair akan terus mengoreksi kegundahan batinnya di perantauan orang. Hingga apabila semuanya selesai, ia akan mela meneroka dan menerobos dunia-dunia lain yang lebih besar dan bermakna. Mungkin perbandingan iklim dan suasana kehidupan. Mungkin pelasterian diri, pengunggulan jati diri dan pergeseran filsafat dan sebagainya. Ia nanti akan menyusul. Diharapkan Razlina akan terus mengeluarkan problema yang bersarang di hatinya lantas ia akan menjernihkan keadaan. Dan ia akan disusuli dengan karya yang lebih besar iaitu sebuah prosa atau sebuah novel.Itu harapannya

Keine Kommentare: